من كهن ترين درخت زنده روي زمين

من كهن ترين درخت زنده روي زمين
از من بپرس

من يك «سرو» هستم كه در ايران در شهر ابركوه زندگي مي كنم. كارشناسان ايراني و خارجي زيادي تا به حال از من ديدن كرده اند و طبق برآورد دانشمندان روسي و ژاپني سن من به هشت هزار سال مي رسد.
ارتفاع من ۲۵متر، دور تنه ام ۱۱‎/۵متر و محيط من ۱۸ متر است.سن دقيقم را اگر بخواهي بداني شايد تعجب كني؛ سن من يك ميليون و ۶۴۲ هزار و ۵۰۰ روز است.
حمدالله مستوفي در كتاب خودش «نزة القلوب» كه در سال۷۴۰ هجري قمري نوشته شده، درباره من چنين نوشته است: «در آنجا سروي است كه در جهان شهرتي عظيم دارد. چنانچه سرو كشمير و بلخ مشهور بوده اند حالااين سرو از آنها بلندتر و بزرگتر است.»
و جالب است بدانيد به عقيده برخي از مورخان، نهال مرا پسر حضرت نوح كاشته است.
نام من در سال۱۳۸۲ به عنوان يك اثر طبيعي به تصويب شوراي عالي حفاظت محيط زيست كشور رسيده است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر