"گیوه بافی " در خطر نابودی

"گیوه بافی " در خطر نابودی
قدیمی ترین پاپوش ایرانیان فیلم شد
تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: "گیوه بافی" در فیلم مستندی به کارگردانی شهرام درخشان و تهیه کنندگی معاونت صنایع دستی و هنر‌های سنتی و معاونت فرهنگی آماده پخش است.
به گزارش روز شنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" این مستند که از دیگر فیلم‌های مستند ساخته شده برای هنرهای منسوخ شده از قدمت هزارساله این هنر در ایران زمین می‌گوید.
بخش اعظم این فیلم در مهریز یزد و هجیج کرمانشاه به مدت 27 دقیقه تهیه شده است وبه بیان مراحل مختلف گیوه بافی از مرحله تخت کشی تا مرحله پراخت می‌پردازد.
گیوه یکی از قدیمی‌ترین پاپوشهای ایرانیان است که در گذشته نه چندان دور نه تنها در روستاها بلکه در میان مردمان شهری طرفدارانی داشته است.
این گزارش حاکی از آن است که گیوه دوزی هنوز نیز عاملی برای اشتغال تعدادی از روستاهای کشور است در گیوه دوزی نخست تخت‌کشی و قراردادن تکه‌های باریک و دوختن آن‌ها در کنار هم توسط مردان و رویه کشی به وسیله زنان صورت می‌گیرد.
در این مستند بر این هنر همچنان تأکید می‌شود، چنانکه در بخشی از این مستند تأکید برآن است که « این پیر مردان و پیرزنان هستند که گاه بعد از گذشت سالیان دور همچنان بر هستی این هنر پای می‌فشارند.»
حالا مردم، گیوه پوشی را چون هنر گیوه دوزی کم کم از یاد می‌برند و اگر این روند تغییر نیابد باید در سالهای آینده شاهد از بین رفتن این هنر روستایی باشیم./د/207/120

0 نظرات:

ارسال یک نظر